In deze rubriek vindt u eenmaal per maand een nieuwe spelregelvraag. U kunt uw antwoord hier insturen. U ontvangt een reactie met het juiste antwoord.
Vraag van de maand april 2018 In het strafschopgebied van de tegenpartij staat een aanvaller op het moment van spelen in buitenspelpositie en beïnvloedt het spel als hij vervolgens een duel aangaat met de verdediger. De aanvaller wil de bal koppen, maar dit wordt vervolgens verhinderd doordat de verdediger daarna een overtreding begaat door zijn tegenstander vast te houden. Hoe moet de scheidsrechter nu handelen?
De scheidsrechter moet de ernstigste overtreding bestraffen en kent dan ook een strafschop toe.
De scheidsrechter hervat het spel met een scheidsrechtersbal, omdat zowel het buitenspel als het vasthouden bijna gelijktijdig plaats vinden.
Hij hervat het spel met een scheidsrechtersbal, omdat beide overtredingen even ernstig zijn.
Hij hervat het spel met een indirecte vrije schop voor strafbaar buitenspel, omdat het moment van beïnvloeden er eerder was dan het vasthouden.
De vraag van de vorige maand vindt u, met het juiste antwoord, aan de linkerkant in het Archief spelregels.