COVS Roermond e.o.
Met de COVS ben je ook als scheidsrechter een echte teamspeler!

Districtskampioenschappen Spelregels 2023

De organisatie van het disctrictskampioenschap spelregels in Zuid II was dit jaar in de handen van de COVS-vereniging Horst-Venray. Vijf verenigingen waren op vrijdagavond 14 april afgereisd naar het clubgebouw Trefhove in Horst om te bepalen wie de beste spelregelkenners zijn van Zuid II. De groep Helmond had zelfs twee spelregelteams afgevaardigd.

Team Horst-Venray

De wedstrijdleiding was in handen van enkele afgevaardigden van de Landelijke Commissie Spelregels (Dick Visser en Tjitte Ploegstra) met ondersteuning van de heer Jack Heldens, bestuurslid van Horst-Venray. Nadat iedereen was ontvangen met koffie en de gebruikelijke Limburgse vlaai, werd de wedstrijd om 19:30 afgetrapt door Stan Verhaag, de voorzitter van Horst-Venray. Hierna was het de beurt aan de wedstrijd-leiding om in het kort het programma uit te leggen. Het door de LCS samengestelde vragenpakket bestond uit 10 meerkeuze vragen, 5x 3-goed 3-fout, 10 quizvragen en 2 rondes van elk 10 beeldvragen. Dat de LCS het de deelnemers niet makkelijk had gemaakt, bleek wel uit het feit dat op de gehele avond er maar één vraag was die op een 100% score kon rekenen. Bij alle andere vragen was er elke keer wel een aantal deelnemers dat niet het juiste antwoord gaf. De avond kende een voorspoedig verloop en maar bij één van de beeldvragen ontstond er enige discussie over de situatie waarna er werd besloten om deze te vervangen door een reservevraag.

Danny van Riet (Roermond)

Nadat alle rondes gespeeld waren, kon de wedstrijdleiding snel de eindstand bepalen en na een korte pauze werden de prijzen uitgereikt door voorzitter Stan Verhaag. Toen hierna de scores van alle deelnemers werden getoond op het scherm, merkte de heer Jo Oppers (Boxmeer) op dat er mogelijk een fout was gemaakt in de berekening. Nadat de wedstrijdleiding nogmaals de scores had gecontroleerd, moest deze met het schaamrood op de kaken toegeven dat de heer Oppers gelijk had. Na correctie van de fout bleek dat de teams van Roermond en Horst-Venray evenveel punten hadden behaald en er dus een barrage nodig was om te bepalen welk team kampioen zou worden. In de barrage nam Jan Tielen (Horst-Venray) het op tegen Danny van Riet (Roermond) en beiden wisten het nog lang spannend te houden. Na het beantwoorden van de eerste barragevraag was er geen duidelijke winnaar en was er een tweede barragevraag nodig om te bepalen welke vereniging Zuid II mag vertegenwoordigen op de landelijke spelregelkampioenschappen. Met een miniem verschil was het uiteindelijk Jan Tielen die de tweede vraag ietsje beter beantwoorde dan Danny van Riet, waardoor uiteindelijk Horst-Venray werd uitgeroepen tot winnaar en Roermond een keurige tweede plaats behaalde. Danny mocht overigens wel de prijs voor de beste individuele deelnemer in ontvangst nemen. Met een score van 106 punten was hij de beste spelregelkenner van de avond.

Van de zaaldeelnemers was Jack Heldens de beste. Met een puntenaantal van 105 had hij van alle deelnemers (team en zaal) een keurige tweede plaats gehaald.

Eindstand Teams:

Positie